Десетилетие даунлоуд: Как iPod промени всичко
17 септември 2009 |
skill level 1/5:

Десетилетие даунлоуд: Как iPod промени всичко

Докато пиратите пускаха кръв на звукозаписните гиганти, една технологична компания яхна гребена на вълната и обра каймака. Никой не адаптира по-бързо към променящите се правила на играта от Apple. Както всички останали, те трябваше да се конкурират с безплатното. И спечелиха. Това е тяхната история.

22140 прочитания
15 одобрения
0 неодобрения

автор: Мат Хартли

превод: Валентин "Kosh" Марков

Нещото беше с размер на тесте карти, имаше памет за около 1000 песни и никой не знаеше какво да го прави.

На 24-ти октомври 2001-ва година вестник Ню Йорк Таймс публикува статия за чудат нов преносим аудиоплейър, произвеждан от компютърна компания, който е достатъчно малък, за да се побере в предния ти джоб.

Дописката е поместена на осма страница в бизнес раздела на вестника. Не звучи като нещо, което се набива особено на очи.

След като му хвърлиха достатъчно мислене, анализаторите отсъдиха: Устройството има ограничен търговски потенциал. В края на краищата, беше съвместимо с по-малко от 5 процента от компютрите в Щатите. За останалата част от човечеството, ползващо Windows „то няма никакво значение”, коментират наблюдателите.

В началото, поличбите за iPod са мрачни.

Един ден преди публикуването на статията в Таймс, съоснователят на Apple и главен изпълнителен директор Стийв Джобс за пръв път демонстрира творението си и прогнозите си за неговото бъдеще пред група технологични журналисти и анализатори в Калифорния.

„Любопитен факт е, че на прага на цифровата революция няма пазарен лидер” –заявява той. „Все още никой не е намерил рецептата как да лансира музиката в цифров формат. Но ние вярваме, че не само сме намерили рецептата, а това ще се отрази страхотно на  марката Apple, защо хората имат доверие на нашия бренд като производител на цифрова електроника... днес ви представяме точно такъв продукт и името му е iPod.

След тези думи Джобс изважда от джоба на дънките си бяло правоъгълно устройство, и го показва пред публиката. Любезни аплодисменти. И множество от неразбиращи погледи.

Apple Computer Inc. вдика завесата пред новия си преносим аудиоплейър на 23-ти октомври 2001-ва. Устройството побира около 1000 песни.

Стив Джобс обаче е напълно сигурен, че съвсем скоро ще разберат за какво става дума.

Едва ли има компания, която е спечелила от нашествието на цифровата медия повече, отколкото Apple.

Преди меломаните да са свалили милиарди песни от iTunes, преди белите слушалки-тапички да се превърнат в нещо толкова обичайно, колкото слънчевите очила и преди iPhone да се превърне в най-търсеният представител на потребителската електроника в света, Apple е компютърен производител с малка, но изключително лоялна фенска маса.

Въпреки, че компанията с централа в в Купертино, Калифорния предизвика революция сред домашните PC потребители в средата на 80-те, до 1997-ма година Apple са дребна риба в бранша, доминиран от операционните системи Windows на Microsoft. Цената на акциите им варира между $13 и $22 за акция (днес наближава $130).

Но търсенето на цифрова медия и iPod-ите, които я просвирват, превръща Apple от нишов компютърен производител в мастодонт на пазара за цифрова електроника. Днес компанията държи над 70% от продажбите на аудиоплейъри за миналата година, тя е и най-големият търговец на музикални произведения в Съединените Щати – в цифров формат и изобщо, а iPhone я превръща в една от най-мощните технологични компании в света, която в момента струва около $115 милиарда.

Не е зле като за 8-ма страница.


15 одобрения
0 неодобрения
Етикети:
Apple iPod iPhone Macintosh Mac iTunes App Store Стийв Джобс стратегия концепция история